Educational horizons: online courses

  • Learn about a variety of methodological and educational themes. 
  • Offered at no cost to users of Oxford titles.
  • Limited spaces available.

Registration is now open!

 

 

Choose from our accredited courses:

Classroom Language

  • In English
  • For all ELT and CLIL Primary and Secondary teachers
  • 15 hours
  • 3 modules
  • Practical vocabulary and classroom expressions 
  • Pronunciation and intonation practice
  • Start date: 3rd October 2023
  • End date: 1st December 2023

Liderazgo Educativo

  • En castellano
  • Para directores, coordinadores, equipos de titularidad
  • 15 horas
  • 3 módulos
  • Bienestar organizacional
  • Herramientas de gestión y resolución de conflictos
  • Fecha de inicio: 3 de octubre 2023
  • Fecha de finalización: 1 de diciembre 2023

A practical guide to the LOMLOE

  • In English
  • For all ELT teachers
  • 30 hours
  • 6 modules
  • Practical focus on the key pillars of the educational reform
  • Start date: 3rd October 2023
  • End date: 22nd December 2023

Guía práctica para la LOMLOE

  • En castellano
  • Para todos los profesores
  • 30 horas
  • 6 módulos
  • Enfoque práctico en los pilares fundamentales de la reforma educativa
  • Fecha de inicio: 3 de octubre 2023
  • Fecha de finalización: 22 de diciembre 2023

Linguistic Mediation for Secondary teachers

  • In English
  • For ELT Secondary teachers
  • 15 hours
  • 6 modules
  • Practical focus on the main characteristics of Mediation 
  • Start date: 3rd October 2023
  • End date: 1st December 2023

Find out more

This course offers a variety of videos, texts, and activities on classroom language where you will find a variety of everyday classroom vocabulary and expressions, plus reflections on how to use functional and academic language, amongst other aspects.

Description: Online course about useful and natural vocabulary and expressions to be used in the classroom.

Our Classroom Language course covers the vocabulary and expressions needed in a range of real-life classroom situations. The objective of producing functional academic language in natural, correct English improves and enriches teachers' fluency in the classroom and in interactions with students. Emphasis is placed on the use of real, natural and current language. 

Do you feel confident in your classroom management in English? Do you have a range of communication devices to use in the classroom? Could your English communication with students be improved? 

If these are some of the questions you are asking yourself, register for our Classroom Language course and become part of an educational community where you can learn, share and reflect on education today.


Objectives:

  • To extend the general language for education.
  • To enrich the language for interaction in class.
  • To enhance pronunciation and intonation in classroom situations.

Content:

  • General language for education.
  • Greeting, transitioning and leave-taking.
  • Activities and groups.
  • Behavioural language.

Methodology: A modular online course containing a wide variety of multimedia resources and activities.


This course is for: Primary and Secondary teachers who want to develop their classroom language in a natural, practical way.


Trainer proposal: Asynchronous course design with tutoring provided by Oxford University Press trainers.


Duration: 15 hours


Language: English


Course requirements: In order to receive certification from Oxford University Press for this course, participants must complete the exercises, written assignments, and reflection tasks, and earn a minimum final grade of 75%.


Limited places available

Este curso tiene un enfoque práctico en tres aspectos del liderazgo educativo actual: el bienestar organizacional, las herramientas de gestión y la resolución de conflictos.

Descripción: Curso online sobre el liderazgo educativo.

La educación está viviendo uno de los mayores cambios en años y nuestras instituciones tienen la encomiable tarea de ofrecer el mejor entorno educativo a todos sus miembros. En este curso trataremos el bienestar emocional del centro, qué herramientas pueden mejorar nuestra gestión y cómo enfocar los conflictos del día a día.

¿Cómo podemos conseguir centros felices? ¿Es nuestro ecosistema educativo feliz? ¿Sabes qué herramientas de gestión pueden ayudarte a mejorar el funcionamiento del centro? ¿Conoces varias maneras de gestionar los conflictos en tu centro? ¿Te funcionan? ¿Querrías conocer más?

Si estas son algunas de las preguntas que te estás planteando, apúntate al curso Liderazgo educativo y forma parte de una comunidad educativa donde aprender, compartir y reflexionar sobre educación hoy y ahora.


Objetivos:

  • Reflexionar sobre los retos de la educación del siglo XXI de manera eficaz.
  • Identificar las áreas a desarrollar para conseguir el bienestar en el centro.
  • Identificar herramientas de gestión adecuadas a las necesidades del centro.
  • Reflexionar sobre los recursos para la Prevención y Gestión de Conflictos.

Contenido:

  • Retos de la educación del siglo XXI: o cambias, o te cambian.
  • Cómo recuperar la posición de la educación.
  • Digitalización del sistema educativo.
  • El bienestar en el centro.
  • La importancia de la comunicación.
  • Barreras comunicativas.
  • Variedad de herramientas para la gestión.
  • Herramientas y técnicas para Prevención y Gestión de Conflictos.

Metodología: Curso online compuesto por una gran variedad de actividades y contenidos multimedia estructurados en módulos.


Destinatarios: Directores, coordinadores, equipos de titularidad o cualquier persona que gestione equipos.


Propuesta formador/es: Curso en formato auto-estudio, con tutorización académica por parte de formadores de Oxford University Press.


Duración: 15 horas


Idioma: Castellano


Requisitos de certificación: Para conseguir el certificado de Oxford University Press de este curso, los participantes deberán completar los ejercicios de auto-evaluación, producción escrita y reflexión, consiguiendo un 75% de las respuestas correctas.


Plazas limitadas

This course has a practical focus on the fundamental pillars of the educational reform: competence-based learning, diversity, Learning Situations, Continuous assessment, Sustainable Development Goals, and digital competence.

Description: Online course about the new educational challenges with access lasting ten weeks.

Education is going through one of its most significant changes in years. The ways in which we teach are evolving towards competence-based learning where learners develop autonomy and are placed at the centre of their own learning.

What new educational trends are on the horizon? What does it mean in the classroom to work with 'competences'? Do you use Continuous assessment? How can we develop our students’ digital competence? Do you have a diverse classroom and want to create a more inclusive space? What are Learning Situations? Do you consider your students' wellbeing?

If these are the questions you have been asking yourself then sign up for our new course, A practical guide to the LOMLOE, and become a member of a community focused on learning, sharing, and reflecting on education in the here and now.


Objectives:

  • Get to know the current challenges in education from an ELT perspective.
  • Analyse and reflect on competence-based learning in an ELT setting and learn how to put it into practice.
  • Learn about and analyse Learning Situations in the foreign language classroom and discover what they look like for different age groups.
  • Evaluate the acquisition of digital competence and its relevance in personal and academic contexts.
  • Explore the key concepts of diversity and inclusion in a foreign language setting.
  • Reflect on the changes needed to create an inclusive classroom.
  • Discover different aspects of physical and emotional wellbeing and how these can affect learning.
  • Work with Continuous assessment and see different ways of applying it in the ELT classroom.

Content:

  • Key and Specific Competences.
  • Competence-based learning and its application in the ELT classroom: from theory to practice.
  • Learning Situations in the English class: what they are, how they are structured, how to scaffold the language, and practical examples.
  • How to make the most of digital competence in the ELT classroom.
  • Learner’s digital fingerprints and their security, questions around copyright and referencing.
  • What do we mean by diversity and inclusion? How do we create a more inclusive classroom?
  • Students' emotional wellbeing in the ELT classroom: how it can benefit learning outcomes.
  • Continuous assessment in the ELT classroom: what it is and how to implement it.
  • Grading or assessing? Exploring assessment tools specific to the foreign language class.

Methodology: A modular online course containing a wide variety of multimedia resources and activities.


This course is for: Primary, Secondary, and Bachillerato teachers who want to know more about current educational challenges as outlined in the new educational reform.


Trainer proposal: Asynchronous course design with tutoring provided by Oxford University Press trainers.


Duration: 30 hours


Language: English


Course requirements: In order to receive certification from Oxford University Press for this course, participants must complete the exercises, written assignments, and reflection tasks, and earn a minimum final grade of 75%.


Limited places available

Este curso tiene un enfoque práctico en los pilares fundamentales de la reforma educativa: el aprendizaje competencial, la diversidad, las situaciones de aprendizaje, la evaluación continua, los Objetivos de Desarrollo Sostenible, y la competencia digital.

Descripción: Curso online sobre los nuevos retos educativos con acceso de diez semanas.

La educación está viviendo uno de los mayores cambios en años. Los patrones de enseñanza están evolucionando hacia un aprendizaje competencial donde el alumnado adquiere autonomía y es el centro de su desarrollo educativo.

¿Qué nuevos horizontes educativos se avistan? ¿Cómo podemos trabajar en el aula de manera competencial? ¿Evalúas de forma continua? ¿Cómo podemos desarrollar la competencia digital del alumnado? ¿Tu aula es diversa y quieres ofrecer un espacio más inclusivo? ¿Qué son las situaciones de aprendizaje? ¿Tienes en cuenta el bienestar del alumnado?

Si estas son algunas de las preguntas que te estás planteando, apúntate al curso Guía práctica para la LOMLOE y forma parte de una comunidad educativa donde aprender, compartir y reflexionar sobre educación hoy y ahora.


Objetivos:

  • Conocer los retos actuales de la educación.
  • Analizar y reflexionar sobre el aprendizaje competencial y cómo implementarlo.
  • Conocer y analizar las Situaciones de Aprendizaje, y las etapas que las conforman.
  • Reflexionar sobre la adquisición de la competencia digital y su uso en contextos académicos y personales.
  • Identificar los conceptos de diversidad e inclusión y cómo enfatizarlos en el aula.
  • Reflexionar sobre los cambios necesarios para ofrecer un aula inclusiva.
  • Conocer los Objetivos de Desarrollo Sostenible y su integración en el aula.
  • Identificar la evaluación continua y trabajar en diferentes maneras de aplicarla.

Contenido:

  • Aprendizaje competencial y su aplicación en el aula: de la teoría a la práctica.
  • Situaciones de Aprendizaje: qué son, de qué fases se componen, ejemplos prácticos.
  • La competencia digital en el aula: qué es y cómo podemos potenciarla.
  • La seguridad y la huella digital. Derechos de autor y referencias.
  • Qué son diversidad e inclusión y cómo ofrecer un aula (más) inclusiva.
  • La evaluación continua: qué es y cómo implementarla.
  • ¿Calificación o evaluación? Herramientas de evaluación.
  • Los Objetivos de Desarrollo Sostenible: cómo tratarlos en el aula.

Metodología: Curso online compuesto por una gran variedad de actividades y contenidos multimedia estructurados en módulos.


Destinatarios: Docentes de educación Primaria, Secundaria y Bachillerato que quieran saber más sobre los retos educativos actuales alineados con la reforma educativa.  


Propuesta formador/es: Curso en formato auto-estudio, con tutorización académica por parte de formadores de Oxford University Press.


Duración: 30 horas


Idioma: Castellano


Requisitos de certificación: Para conseguir el certificado de Oxford University Press de este curso, los participantes deberán completar los ejercicios de auto-evaluación, producción escrita y reflexión, consiguiendo un 75% de las respuestas correctas.


Plazas limitadas

Linguistic Mediation is highlighted in both the CEFR and the LOMLOE. In this 15-hour course, we address the principal characteristics of Mediation for English Secondary teachers.

Description: Online course focusing on mediation in the Secondary language classroom with access lasting ten weeks.

Since the Council of Europe published the CEFR Companion Volume in 2018, Mediation has been one of the hottest topics in language teaching. Now with its incorporation into the LOMLOE educational reform as one of the specific competences for foreign languages, it is something all language teachers need to be familiar with.

In this course, we’ll explore the three mediation activities set out by the CEFR: texts, concepts, and communication across written and spoken production. We’ll see the fundamental role that sociocultural awareness plays in mediation as well as tackling the questions of what we are assessing and how to assess mediation.  


Objectives:

  • Raise your awareness of the key elements of mediation as a language skill
  • Explore the three mediation activity types: mediating a text, mediating concepts, and mediating communication.
  • Reflect on what mediation means in practice in the language classroom.
  • Analyse both written and spoken mediation tasks.
  • Discover the importance of sociocultural awareness to mediation and reflect on the role of English as a Lingua Franca.
  • Increase your knowledge of good practice when it comes to evaluating mediation activities.

Content:

  • Mediation: what is it and why is everyone talking about it?
  • What are the three mediation activities set out by the CEFR and what do they look like in the classroom.
  • Understanding spoken and written mediation activities and best classroom practice.
  • Communication in context: the key role sociocultural awareness plays in mediation activities.
  • How do we assess our students mediation skills and what should we be assessing?

Methodology: A modular online course containing a wide variety of multimedia resources and activities.


This course is for: Secondary and Bachillerato teachers who want to know more about mediation and its key role in the new educational reform.


Duration: 15 hours


Language: English


Course requirements: In order to receive certification from Oxford University Press for this course, participants must complete the exercises, written assignments, and reflection tasks, and earn a minimum final grade of 75%.


Limited places available